förlossnings berättelse

på söndags kväll kl 19.00 så kom det en plötslig kraftig värk i magen, sen va det lugnt ett tag, va och kissade vid ca 19.30 och då gick slemproppen och kraftiga värkar kommer regelbundet, ca 6 minuter emellan, så jag ringer in till fl, och dom tycker vi ska komma in, Henrik fixar med barnvakt och jag packar sista grejjerna som ska med.

ca 20.15 är vi inne på ackis, ligger med ctg ett tag, och det e nu 5 minuter mellan, jag e öppen 3-4 cm, men huvudet står rätt högt tycker bm, jag får ett förlossnings rum och byter om till den fina rocken man får låna, värkarna tilltar rejält och mer blod och slem kommer. Kl 23.00 undersöker bm igen, men fortfarande bara 3-4 cm öppen, nu börjar jag använda lustgasen, samt börjar fundera på hur jag ska orka detta??
kl 02.00 när bm undersöker igen så e jag öppen 4 cm, så då skulle min bm ut och få råd av en annan bm, och efter ett tag kommer det in en barsk äldre barnmorska som bara kommer in och donderar och säger att, ne nu tänker vi stanna upp dina värkar med bricanyl och så ska du få sömntabletter, och sen får vi se när din förlossning börjar igen.

Jag bryter i hop, ber dom att ta hål på hinnerna, eller sätta dropp eller vad som helst, jag ville ju bara få det gjort nu när jag kämpat så länge. Men bm svarar spydigt med att, neeej så gör vi inte mitt i natten, och jag själv har fött 6 barn så jag vet att det här e bäst säger hon, sen går hon ut och vi skulle få fundera.
Jag börjar stor gråta och ber Henrik att han ska leta up min första bm, och sen säga att den barska barnmorskan ej fick  komma in till mig igen, det bara kändes helt fel med henne från första synen av henne.

tillslut kom min vanliga bm och en överläkare in och pratar med oss, och förklarar hur bra som helst, och tycker att vi ska stanna upp förlossningen och att vi skulle sova natten ut, men sen lovade hon att vi skulle bli igångsatta direkt när vi sovit ut. Och då kändes det genast bättre, så vi gör så.

Jag sov väldigt dåligt i allafall, hade några värkar i allafall under natten, men fick kanske sova 3 timmar i allafall.

11.00 på måndag så sätter dom i gång mig, de sätter en skalpell tråd i bebis huvud och får därmed "pyspunka" på vattnet.
12.00 sätts värkstimmulerande dropp, och kraftiga värkar kommer igång. Jag använder mig mycket utav lustgasen, och Henrik e ett enormt stöd hela tiden .

efter ett tag så tar bm bort droppet, och värkarna kommer själva ca 14.30 står jag knappt ut längre så jag får spinal bedövning som bedövar hela nedre partiet runt mage och rygg, och jag njuter såååå efterdet... den värkar på en gång, jag kände knappt av värkarna alls, kände bara att magen drog i hop sig.
Nu e klockan ca15.00 och jag e öppen ca 8 cm, bm vill att jag ska ändra ställning lite då och då, men bebis reagerar negativt då så jag får andas in syrgas emellanåt så att bebis skulle få tillräckligt med syre, vi märker också att foster vattnet som kommer ut e grummligt, så han har bajsat i fostervattnet, stackarn e stressad.

Nu frågar bm till och från om jag inte skulle vilja trycka på, men jag känner faktist ingenting, så vi fortsätter en stund till, men runt 16.00 så undersöker hon mig igen och då e jag helt öppen och nu känner jag att smärtlindringen börjar släppa ( spinalen sitter bara i i 2 timmar ) och det gör fruktansvärt ont igen , så jag får ta till lustgasen igen, och nu säger dom åt mig att krysta, så det gör jag, fast jag e fortfarade bedövad där nere så jag känner nästan inget, men efter ca 4 krystningar så kommer vårat mirakel ut, vilken underbar känsla!!!!

Ut kommer Mio, kl 16.17
vikt: 3710gr
längd: 51 cm

Barnmorskerna va gudomliga, dom puschade mig hela vägen tillsammans med Henrik, jag fick så mycket beröm och de sa att jag va en otroligt stark kvinna.

Efter att vi fikat, myst och jag tagit en dusch så var det dags att komma upp till familje bb, va tvungen att va kvar minst ett dygn på grund av att Mio var stressad i förlossningen, och tyvärr fick inte henrik stanna kvar, dom hade helt enkelt inte plats för honom me, men han va kvar en stund sen åkte han hem till barnen.

Blev sedan hämtad av älsklingen nästa dag kl 16.00, och sen dess så lever vi hela familjen som på fluffiga mjuka moln, och vi bara njuter av tillvaron....




Kommentarer

Postat av: MissyElliot

Vilken härlig berättelse. Bra att du stod på dig med den där andra barnmorskan. Man behöver ha personal man känner för ju...

Underbare lille prinsen.

kramiz

Datum: 2009-10-24, Tid: 08:21:02
Bloggadress: http://missyelliot.blogg.se/
Postat av: susanne

Hej jag tycker synd om dig som fick en sån lång förlossning, måste ha varit jobbigt men nu efter är det väl värt allt. Han är ju så himmla fin. Ett stort grattis till hela familjen och en jätte kram till lilla gosiga Alva som blev stora syster. Pluttan såg så stor ut nu....

många kramar susanne..

Datum: 2009-10-24, Tid: 10:08:52
Bloggadress: http://susanne-karlsson.blogspot.com
Postat av: attis

Hej vännen. Det är tur att man glömmer efter varje förlossning annars hade man nog bara ett barn. Han är ju så jättesöt. Hoppas ni mår bra och att det går bra med höften. Ha en skön dag.

Kramen

Datum: 2009-10-24, Tid: 11:00:12
Bloggadress: http://attisblogg.blogg.se/
Postat av: Jennie

åh lille sötunge :)

Han kom ut till sist iaf ;) så j-vla dåligt att de ens har barnmorskor som har så dålig hand om kvinnorna som går igenom en sådan jobbig sak som värkarna . blir arg på henne :O



skönt att han kom ut frisk och välskapt <3



massor av grattis till er och hoppas allt är bra där hemma!

Datum: 2009-10-24, Tid: 14:00:04
Bloggadress: http://vantabebis.blogspot.com
Postat av: Cissi

Hej, bm ska ju vara ens stöd och ge råd, vara omtänksamma och vänliga. Det är deras jobb (enligt mig). Skönt att du fick tillbaka den bm du trivdes med, förstår dock att det var jobbigt att vänta så länge på lillen. Men det var det väl värt kan jag tänka mig. :) Hoppas att ni har en härlig helg och att röntgen ser bra ut på Mios höft. Kramar Cissi

Datum: 2009-10-24, Tid: 16:32:06
Bloggadress: http://cissistankar.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Hej hopp vilken resa men den förde ngt gott med sig-Mio! Ska bli roligt att få se honom ngn dag. Ta hand om er och hälsa.



Puss å kram

Datum: 2009-10-24, Tid: 23:56:41
Bloggadress: http://arentunalata.blogg.se/
Postat av: Jennie

ja , ingen skulle bli gladare än jag :) haha

Datum: 2009-10-25, Tid: 13:13:53
Bloggadress: http://vantabebis.blogspot.com
Postat av: ♥Linda med Familj♥

Åhh gumman, all grattis till er!!! Så underbar han är.



Har inte vatt hemma på flera dagar :( Sorry...



Men vilken subba, jag hade bett henne fara och flyga, finns inget värre än såna kossor. Kan man inte vara trevlig ska man inte jobba med människor iheller.



Hoppas att ni alla mår bra.

Mega Kramar

Datum: 2009-10-25, Tid: 15:33:34
Bloggadress: http://babymyz.blogg.se/
Postat av: cecilia

nu har jag äntligen vågat läsa detta inlägg. Jag är ju så himla förlossningsrädd (och sjukhusrädd) så jag vågar inte alltid läsa fast att jag vill.

För ju mer jag läser, ju mer lär jag mig och de gör ju rädslan lite mindre.



Måste säga, fy vilken BM som kom in till er. Finns de sånna?! Henna vill jag absolut inte ha när de e dags för mig - nu dröjer ju de ett tag, men ändå.

Men man har väll rätt å säga nej? att byta?



KRAM

Datum: 2009-10-28, Tid: 08:42:10
Bloggadress: http://cettcilias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


     [ bloggen är designad av marinoni.blogg.se ]
Trackback

RSS 2.0