leila bakar

 kollade på hennes program i går och guuu va allt ser lätt ut när hon bakar, i går bakade hon kanelbullar som såg så jäkla goda ut så dom måste jag testa, får se om jag tar tag i det i morgon, i dag har jag hela huset fullt med barn, alla våra barn och massa vänner till dom och då tror jag att det blir liiiite fullt upp ändå, hihi.

Foto: TV4

Ingredienser

1 1 msk kardemummakärnor
3 3 dl mjölk
50 50 g färsk jäst
1.5 1.5 dl strösocker
0.5 0.5 tsk salt
150 150 g mjukt smör
1 1 st ekologiskt ägg
12 12 dl vetemjöl special
Fyllning:
50 50 g pecannötter
50 50 g valnötter
250 250 g mjukt smör
1.5 1.5 dl farinsocker
1 1 msk malen kanel
1.5 1.5 dl russin

Smör till formen
Ägg till pensling
Pecannötter
Valnötter
Råsocker
Cream cheese glaze:
200 200 g Philadelphiaost
3 3 msk ljus sirap
1.5 1.5 dl florsocker
Skal av 2 lime och saft av 1 lime

Tips


Leilas tips!
Det bästa är att använda rumstempererat smör i vetedegen i stället för smält smör om man bakar i maskin. Fettet fördelas på ett annat sätt i bullarna och ger en smidigare deg och saftigare bullar. Om man blandar degen för hand är det lättare med smält smör men funkar även med mjukt smör i små tärningar.


Kommentarer

Postat av: I våran lilla vrå

jag älskar henne å hennes alla recept. GOTT men tyvärr har jag aldrig ork eller tid till att baka. Å sen är ju inte hennes recept dom nyttigate då man som jag bantar... kram

Datum: 2009-07-23, Tid: 14:51:18
Bloggadress: http://cettciliasklotter.blogg.se/
Postat av: Anonym

då mailar du över lite smakprov till miug sedan

Datum: 2009-07-23, Tid: 18:10:43
Bloggadress: http://www.vicke.be
Postat av: Afrodite

Ja, hon är helt underbar att kolla på när hon bakar...så enkelt! =) Lycka till med dina bullar! Jag tror inte ens att jag vågar prova...=) Kramen

Datum: 2009-07-23, Tid: 22:37:47
Bloggadress: http://afrodite.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


     [ bloggen är designad av marinoni.blogg.se ]
Trackback

RSS 2.0